Elektroskútr E-FICHTL, nejde nabíjet

Jedná se o elektroskútr RACCEWAY E-FICHTL s olověnou baterií PB-48V, 20Ah.

Stalo se to na jaře 2022. Přijdu do garáže, chci nejprve vypnout alarm u skútru dálk. ovladačem, ale bohužel žádná odezva. Zapnul jsem klíček do skříňky, otočím, displej probliknul a nic. Bylo zřejmé, že je baterie vybitá.
Takže jsem ji zkusil nejprve nabít v motocyklu (skútru). Nabíječka však jen problikávala střídavě zelenou a červenou ledkou. Nechal jsem tedy zaplou nabíječku asi 2 hodiny, avšak stále stejný problém, ledky problikávaly a nabíjení se nekonalo. A když jsem zjistil, že na netu exixtuje na tento problém nezodpovězený dotaz, rozhodl jsem se vytvořit web a s odpovědí se podělit.

Demontoval jsem tedy akumulátor z motocyklu a zkusil nabít přímo do zástrčky na akumulátoru, kterou jsem odpojil od motocyklu. Bohužel, stejná odezva na nabíječce. Proto jsem vzal připravený kabel – běžný pro síťové napájení, viz foto a změřil napětí mezi kolíky. Napětí bylo 20,5V. Což znamená značné podvybití. Pozor – nestrkat tento kabel do zásuvky, sloužil jen pro měření !!!

Síťový kabel

Akumulátor jsem rozebral – horní plastový kryt – 8 šroubků. Zjistil jsem následovně, že akumulátor se skládá ze čtyř aku, každý 12V 20Ah, viz foto.

Aku 12V, 20Ah
4 x aku 12V do série

Nezbývalo, než je rozpojit a odnést jednotlivě domů z garáže, neboť celý aku váží cca 30 kg. Co je však hodně negativní, že namísto nějakých 12V mají každá něco málo přes 5V.

Nabíjel jsem je tedy každý zvlášť (12V 20Ah) nejprve sériově s halog. žárovkou přes trafo, neboť žádná nabíječka, která má automatiku, nabíjet nezačne. Asi po 2 hod. již napětí na aku stouplo něco přes 11V, takže jsem je jednotlivě dal na aut. nabíječku. Aku se už „chytly“ a všechny 4 jsem nabíjel aut. nabíječkou 3A na stejnou úroveň, aby byly zformovány (nikoliv zformátovány), jelikož jsou následně zapojeny do série. Daly by se pak ještě v tomto zapojení trochu zformovat malým proudem – desetinou jejich kapacity.

Teď jsem je tedy sestavil a zapojil do série, jak bylo původní zapojení. Originální nabíječka začala pracovat správně. Nabíjí proudem 3A, svítí červená. Nabíjela ještě cca 3 hodiny, pak přepla na udržovací provoz (zelená led). Všechny 4 aku byly téměř na setinu vyrovnány na napětí 13,7V.

Následně zkompletováno, sestaveno, namontováno. Skútr jede, nevím zatím jak daleko a jak dlouho. Uvidí se při provozu. Je tedy už v garáži a hlavní jistič pod sedadlem vypnutý, pro jistotu. Došlo tedy k vybití aku díky aktivovanému alarmu, jehož obvod odebíral nějaký proud v řádu mA, avšak přes celou zimu, což dokázalo aku řádně vybít.

Snad tato zkušenost a rady poslouží i dalším. Všechny operace nutno provádět při dodržování všech bezpečnostních předpisů a pro neznalé nedoporučuji s aku vůbec manipulovat a raději předat servisu.

Jaký vliv a jaký bude pokles kapacity aku, zatím neurčeno.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď